نظارت‌های دولتی بر تولیدات سینمایی در ایران (با نگاهی به پرونده فیلم سنتوری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

از آن‌جایی که در عصر حاضر فیلم‌های سینمایی نقشی بسیار فراتر از سرگرمی ایفا کرده و جایگاه مهمی در فرهنگ‌سازی، هدایت افکار عمومی و دیپلماسی عمومی دارند، دولت‌ها با توجه به ساختار حقوقی و هنجارهای موجود در جامعه خود انواع مختلفی از نظارت را بر این گونه تولیدات اعمال می‌کنند. این موضوع در نظام حقوقی ایران، از آن جهت بیشتر حائز اهمیت است که برای تولید یک اثر سینمایی، در تمامی مراحل از نگارش فیلمنامه که مرحله اول است تا ورود به شبکه نمایش خانگی که مرحله آخر است، دولت نقشی بسیار پررنگ ایفا می‌کند. نقشی که با عنوان نظارت شناخته می‌شود و نظارتی مختلط از نوع نظارت پیشینی و پسینی است که در تمامی مراحل تولید و عرضه یک فیلم اعمال می‌شود. هدف دولت از اعمال چنین نظارتی حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی است. لیکن فعالین این حوزه در موارد زیادی چنین نظارتی را برخلاف آزادی بیان، آزادی هنر و هنرمند و مخالف منافع اقتصادی صنعت سینما می‌دانند. به عقیده اینان قوانین و مقررات موجود در امر نظارت دارای ایرادات فراوانی بوده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. این نوشتار به دنبال تعیین و تجزیه ‌و ‌تحلیل نظارت دولت بر تولیدات سینمایی از جنبه منافع اقتصادی دست‌اندرکاران این حوزه است و به این نتیجه دست می‌یابد که مقررات فعلی ناکارآمد و در موارد متعددی با سلیقه شخصی مجریان آمیخته است، به نحوی که امنیت سرمایه‌گذاری را مختل می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Governmental supervision on cinematic productions in Iran (Looking at the case of Santouri movie)

نویسندگان [English]

  • mahdi zahedi 1
  • Faezeh Vahed 2
1 Associate Professor, Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Science, Allameh Tabatabai University
2 Allameh Tabatabaii University
چکیده [English]

Since the movies have played a huge role beyond entertainment to improve cultural development and guiding public opinion, the government oversight on cinematic production in variety of ways. In Iran’s legal system, the government monitors cinematic production from scriptwriting, to the introduction of home video, such supervision is from the beginning to the end and at all stages of production and distribution .
The government’s purpose of such supervision is to maintain social norms, national security and promotion of public culture. However, the cinema activists consider such a regulation to be contrary to freedom of expression, freedom of art and artist and economics interest of the cinema industry. This article seeks to analyze the rules of supervision of cinematic production in terms of cinematographers. This paper conclude that current regulations are ineffective and, in many cases, interrupted by personal test in such a way as to disrupt investment security.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Government supervision
  • Cinematic productions
  • Santouri Movie
  • Verdict of the Administrative Court of Justice