نشانه های معرفتی و جامعه شناختیِ جدایی نادر از سیمین

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد

2 استادیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف مقاله حاضر بازشناسی نشانه های جامعه شناختی و معرفت شناختی فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسکار فیلم غیر انگلیسی زبان 2012، ساخته اصغر فرهادی کارگردان ایرانی بوده است. این پژوهش از نوع کیفی و با تکیه بر روش نشانه­‌شناسی در پی رمزگشایی از لایه­های گاه ناپیدا و ناآشکار فیلم است. نتایج این بررسی نشان داد که در این فیلم پیامِ ایران جای زندگی نیست در بافتی دراماتیک و با ظرافتی هنری به مخاطب القا شده است. استدلال­های چیده شده در خدمت این مضمون و برای تجهیز مخاطب برای همراهی با آن است. مضمون مذکور بازتابی از مشکلات معرفتی و جامعه­شناختی ایران امروز است که با استفاده از شگردهای فیلم­سازی نظیر محدودیت نمای لانگ شات، استیلای فضای بسته و فقدان موسیقی طبیعی نمایانده می شود. در واقع یکی از کارکردهای هنرهای تصویری، طبیعی جلوه­‌ دادن وضعیت­های برساخته شده به وسیلۀ رمزها و نشانه ها در جامعه هستند. در این فیلم مضامین اخلاقی در جامعه ایرانی به عنوان وضعیتی رو به اضمحلال تصویر می شود، که زمینه های معرفت شناختی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Separation"’s Epistemological and Sociological Symbols

نویسندگان [English]

  • Parviz Amini 1
  • Sayyed Ebrahim Sarparastsadat 2
1 assistant professor, department of political sciences, Shahed University
2 assistant professor, department of political sciences, Allameh Tabataba’i University
چکیده [English]

The main purpose of this article is to understand epistemological and ssociological indications of ‘A Separation’ directed by Asghar Farhadi, an Iranian director, the winner of 2012 Oscar award for best non-English language film.
This Qualitative Research, based on methodology of Semiotics, aims to decode a number of underneath and hidden layers of the film.
The study shows that the film - in a dramatic way with artistic delicacy - induces a message that “Iran is not a place to live”. The arguments raised in the film are to that end and are trying to push the audience to sympathize with it.
The message of films is a mirror of the sociological and sociological problems of modern Iran, which is shown normal by filmmaking using techniques such as the limitations of the Long Shot, closed space entropy and the mum of music.
Indeed, one of the functions of visual arts is the naturalization of the conditions constructed by ciphers and symbols in society.
In the film, moral themes in the Iranian society are depicted as being in a condition of collapse, which has epistemological definitions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotics
  • Epistemology
  • Sociology
  • A Separation
  • Iran society